Skip to main content

C H A N G E


Bismillahirrahmaanirrahiim.
Mudah mudahan Allah memberkati serta meredhai setiap perkataan yang bakal aku tulis.
Okay.

Korang tahu tak bahawa Allah S.W.T telah mencipta dan menghadiahkan kita semua dengan satu device yang superb hebat untuk kita gunakan dengan sebaiknya ?

What's that ?
B
R
A
I
N

ada penambahan lagi iaitu otak + akal
Aku kurang senang bila telinga aku detect ayat " Aku ni memang dilahirkan dengan tak pandai, nasib lah "
" Kau tak pe lah pandai "
Ohoo. Stop dulu.
Okay. Dush. Bagi penyapu, bagi clean balik pemikiran A.K.A fikrah macam tu.
pasang heater ( tazkirah/pengisian) kasi cair pemikiran jumud.
Mana ada. Kawan-kawan, Allah Maha Adil.

" You take what you give "
وان ليس للإنسن إلا ما سعى

Aku akui taraf kecekapan otak manusia ni berbeza beza, but still human is not a dumb creature.

ولقد خلقنا الإنسان في احسن تقويم
'' Dan sesungguhnya Kami menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian "

See ? Allah dah umum dalam alQuran, so kita tak boleh deny fakta ni.

Okay. Balik kepada niat aku untuk hurai semua ni.Hakikatnya manusia ni semuanya sama. Tapi kenapa Europe, Western lagi maju and to the future pasal ilmu ? Hatta orang kafir sendiri agak pro dalam bahasa Arab. Serius aku pernah terbaca artikel ada seorang pemegang phD dalam bahasa Arab dari Barat yang juga pemegang 4 sijil degree yang berbeza-beza.

1- Our youngsters tak suka baca benda-benda yang kritikal. Asyik feed soul dengan benda-benda picisan like novel cinta-cintun,
Bahan bacaan seperti ini tak meningkatkan kematangan, skill, dan rationality seseorang untuk befikir.

Aku ada kenalan dari USA, UK dan dari beberapa buah negara dari pelusuk barat.
Bahan bacaan  students yang umurnya average 14-17 mencapai level critical.
Satu semangat luar biasa yang ada pada mereka : Courage - untuk menuntut ilmu dan mengajak orang lain kepada semangat cintakan ilmu terutamanya ilmu sains dan teknologi.
They don't study just to get a high mark on their examination paper.


2- Bangsa Melayu
: Masih wujud sifat keakuan dalam diri ( selfish ) , hasad dengki

 Kisah keakuan :
 Sebenarnya sementara menunggu keputusan SPM 2013, parent suruh aku masuk sekolah iaitu untuk belajar subjek-subjek STAM.  AlKisahnya pada suatu hari, akibat terdesak mencari peserta pertandingan khat untuk mewakili rumah sukan, terpaksa la aku masuk biarpun tak mahir. Oh sangat malu. Then, aku ada seorang classmate yang Allah kurniakan tangan yang agak seni. Sesuai dengan tuntutan Islam
"Ask people (Ahlu zzikr) when you don't know "
Suatu petang aku balik lewat semata-mata nak berlatih khat, so aku beranikan diri untuk bertanya dan merendah diri
" Awak boleh ajar saya tak ? Khat farisi. Saya tak reti ni. Masuk sebagai bidan terjun je ni "
" Eh mana boleh. Saya masuk pertandingan jugak. Nanti tak aci la"

Cop cop. Awak faham tak maksud sebenar meniru, photo-copy, plagiarism ?
Kemahiran bukan sesuatu yang boleh ditiru tapi sesuatu yang boleh dilatih dan diasah.
Agak terpana sebenarnya.
Faktor yang agak besar bahawa semua ini membantutkan skill seorang muslim.
Terhad. Eh apakah ?

3- Kurangnya sifat ingin tahu
. Do you know curiosity helps people improving a lot ?

    Selalu buat Q & A : How ? When ? Where ?

    Biasakan diri bertanya dan menjawab sesuatu dengan detail
    * Take note untuk science students : Anda perlu sentiasa detail. Terutamanya ketika       membuat laporan experiment

4- Kerajinan. Ouch. Bite. Yang ni kena atas kepala sendiri. But, what to do. Kita yang kena rajinkan diri.
Try sibukkan diri. Insha Allah one day you will be a hardworking person. Daebak ~

5- Jati diri : Ehem. Apabila jati diri goyah.  Seperti lalang ditiup angin. Melalui observation detective Syafiqah, kebanyakan remaja zaman ini mudah terpengaruh dengan media.
Paling obvious, K O R E A. Style pakaian K-POP diagung-agungkan. Lelaki sendiri pun dah mula pakai baju ketat ? Berwarna warni.
Warna maching yang contra and so on.
Nak pakai juga ? Okay. Tapi pastikan bertepatan dengan syariah.

Determination is needed !

Alright. Bahu dah rasa macam nak patah. Lenguh.
Mudah-mudahan apa yang aku tulis ini dapat membawa manfaat.
Buka minda dan cuba lihat dunia di sekeliling anda.



KEEP CALM & READ BOOKS

Shalom. Arios.
Wallahua'lam



Comments

Popular posts from this blog

Q&A mengenai Wahed Invest: Pengalaman 2020-2024

Assalamualaikum.  Ramai yang hubungi saya secara personal untuk memahami mengenai Wahed Invest. Alhamdulillah saya telah menggunakan Wahed Invest sejak awal pelancarannya di Malaysia pada awal tahun 2020.  1. Apakah itu Wahed Invest? Wahed Invest merupakan sebuah platform yang dikendalikan oleh Wahed Inc, sebuah syarikat fintech (financial technology) yang beroperasi utamanya di New York. Di Malaysia, Wahed Invest diuruskan oleh  Wahed Technologies Sdn Bhd yang telah diberikan lesen oleh  Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (eCMSL/ A0359/2019).  Rujuk: https://www.wahed.com/my Bagi segala transaksi pelaburan yang dijalankan di Malaysia mesti mempunyai lesen yang diwartakan oleh  Suruhanjaya Sekuriti Malaysia atau selalu dipanggil sebagai SC. Segala jenis makluman mengenai syarikat pelaburan atau agennya boleh disemak di SC.  2. Macam mana pertumbuhan wang kita berlaku dan kemana wang kita pergi? Asasnya apabila kita mendengar perkataan pelaburan, ia bermaksud ada sebuah proses yang meny

Pengalaman Buka Akaun Semasa (Current account-i) Di Hong Leong Islamic Bank untuk Pemilikan Sole Proprietor

  Assalamualaikum. Alhamdulillah hari ni baru dapat buat keputusan untuk pilih nak buka akaun bank untuk SSM dengan bank mana. Disebabkan nampak ramai beri saranan untuk buka dengan Hong Leong, saya pun terus ke laman sesawang bank tersebut. Saya lebih konfiden nak buka akaun bank dengan Hong Leong selepas lihat betapa mudahnya suami nak selesaikan akaun financing dengan sini. Selain itu, suami pun cakap online banking app ok.  Jadi untuk memudahkan anda yang nak mendaftar akaun bank untuk SSM pertama, saya akan senaraikan langkah-langkah yang boleh dilakukan.  Terlebih dahulu, sediakan Borang D seperti contoh di bawah untuk dirujuk nombor pendaftarannya.  Setelah Borang D sudah tersedia,  1. Layari laman sesawang ini, https://www.hlb.com.my/en/business-banking/home.html?icp=hlb-en-home-header-txt-bcb-segment   Ikut semua langkah-langkah dalam isi borang, Nota tepi:  A. kita orang Islam pilih akaun Islamic, B. Nanti ada diminta untuk diisi anggaran annual income anda. Setelah selesai m

Resepi kari kentang mudah oleh kawan Pakistan

 Assalamualaikum. Hari tu tiba-tiba teringin nak makan masakan kawan Pakistan kita yang sekarang sedang menyambung PhD di Ireland. Saya ni geng Pantai Timur yang amat tak gemar dengan masakan kari. Tapi setelah lama tinggal sebumbung dengan rakan saya ini, memang kari mereka buat sangat sedap dan berbeza dari kari kita. Lazat tak terhingga sampai boleh teringin. Waktu saya di Penang, mudah nak dapatkan masakan asli Pakistan tetapi saya sekarang menetap di tempat yang tiada restoren begini. Jadi saya whatsapp kawan saya tersebut untuk dapatkan resepi kari kentang mengikut cara beliau. Terima kasih Roz sebab pernah mengenalkan saya kepada masakan ini. Ini merupakan resepinya: Mula-mula tumiskan sehingga bawang separa coklat, 1. Bawang merah x 1 2. Bawang Holland separuh (Nak lebih pun boleh) (Potong dadu dan halus) Bahan masakan: 3. Kentang x 2 - potong dadu 4. Serbuk jintan putih Beli di sini:  https://shope.ee/8A77uMoDNr 5. Jintan putih kasar 6. Serbuk kunyit Beli di sini:  https://sh