Skip to main content

Review Wired earphone: Edifier P180 plus dan Sony MDR-XB55AP Extra Bass

 Assalamualaikum.

Siapa kat sini yang jenis pengguna tegar earphone? Kalau ya, anda memang datang ke blog entri yang tepat. Saja kongsikan kat sini sebab susah betul nak jumpa orang review produk yang sedia ada dalam pasaran tempatan. 

Beli kat Shopee je tapi pastikan pembelian dilakukan di kedai rasmi, dan ada waranti. Semak review orang juga supaya kita tak terbeli produk tiruan. 

Saya lebih suka beli earphone yang berwayar disebabkan saya rasa extension di rumah pun sudah penuh dengan pelbagai jenis wayar. Jadi saya rasa earphone berwayar lebih memudahkan sebab saya tak perlu tunggu kena cas bateri dulu. Lagipula saya pernah ada pengalaman sambungan microphone (pembesar suara) yang tak stabil ketika menggunakan earbuds. Fungsi pembesar suara lebih mudah terganggu berbanding apabila kita menggunakan wired earphone (earphone berwayar). Sebagai orang yang banyak berhubung melalui platform Zoom atau Google Meet untuk tujuan bisnes, saya memang nak pastikan perbincangan kami tidak diganggu oleh isu-isu teknikal lain. Jadi pemilihan menggunakan earphone berwayar ni adalah bagi mengurangkan gangguan yang kita boleh kawal, seperti pemilihan earphone yang terbukti lebih stabil. 

Sebagai marhaen biasa yang perlu berjimat cermat, saya sangat mementingkan earphone yang boleh memberi nilai berbaloi dengan harganya. Earphone berharga RM10 yang banyak dijual di kedai kemudahan kebanyakannya bila kita guna tu rasa sakit telinga, dan dapat rasa seperti ada kebocoran cas elektrik. Dari segi ketahanan memang sekejap je boleh guna earphone nya. Antara tips lain ketika membeli earphone, boleh semak sekiranya brand tersebut komited dengan pengujian kualiti. Brand lain seperti Ugreen, Baseus ok tapi tak selasak Edifier ni. Sony memang tak payah cakap sebab desain wayar dan bahan yang digunakan memang lasak. Edifier ni saya baru guna 2 tahun, tapi Sony saya dah guna selama 3 tahun. 

Sepanjang pencarian brand earphone yang saya amat berpuas hati, saya boleh sebutkan dua jenis earphone iaitu;  

1. Edifier P180 plus,

Beli sini: https://shope.ee/7pTz5wRZMv

2. Sony MDR-XB55AP Extra Bass.

Beli sini: https://shope.ee/9KImt6G9zM

Kalau nak extra bass, memang kena ambil Sony MDR ni. Dua-dua guna pangkal jack 3.5mm, sesuai untuk kebanyakan telefon Android. Kalau iphone, memang kena guna adapter. Saya lebih suka guna pangkal jack sebab boleh cucuk di laptop juga. 


Untuk adapter, saya guna yang Ugreen sebab produk mereka MFI-certified. Nak beli adapter untuk iphone kena pastikan MFI-certified baru boleh disambungkan ke iphone kita. Dah pernah cuba beli yang cap ayam tapi memang buat rugi duit je. 

Beli sini Ugreen MFI adapterhttps://shope.ee/6pbSg4MdRB


Beli sini earphone casing: https://shope.ee/8KQGStSEVt

Cara nak bagi earphone berwayar lebih mudah diurus dan dijaga, memang guna casing macam ni. Dah pernah cuba brand lain tapi cepat kemek kalau kena tindih. Casing ni agak kukuh di mana kita tak perlu risau kalau dah masukkan ke dalam beg. Setakat ni kena tindih dengan barang lain pun masih ok ya. Ini saya beli sekali dengan Ugreen adapter tu. Ugreen adapter tu mudah hilang kalau kita tak ada tempat simpanan khusus macam casing ni sebab dia kecil je. Pernah terhilangkan Apple adapter yang harga mahal sikit berbanding Ugreen adapter ni. 

Ok itu sahaja perkongsian mengenai earphone berwayar dan selingan cara penjagaannya.

Terima kasih dan jaga lupa kongsikan jika artikel ini membantu anda.

:)



Comments

Popular posts from this blog

Q&A mengenai Wahed Invest: Pengalaman 2020-2024

Assalamualaikum.  Ramai yang hubungi saya secara personal untuk memahami mengenai Wahed Invest. Alhamdulillah saya telah menggunakan Wahed Invest sejak awal pelancarannya di Malaysia pada awal tahun 2020.  1. Apakah itu Wahed Invest? Wahed Invest merupakan sebuah platform yang dikendalikan oleh Wahed Inc, sebuah syarikat fintech (financial technology) yang beroperasi utamanya di New York. Di Malaysia, Wahed Invest diuruskan oleh  Wahed Technologies Sdn Bhd yang telah diberikan lesen oleh  Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (eCMSL/ A0359/2019).  Rujuk: https://www.wahed.com/my Bagi segala transaksi pelaburan yang dijalankan di Malaysia mesti mempunyai lesen yang diwartakan oleh  Suruhanjaya Sekuriti Malaysia atau selalu dipanggil sebagai SC. Segala jenis makluman mengenai syarikat pelaburan atau agennya boleh disemak di SC.  2. Macam mana pertumbuhan wang kita berlaku dan kemana wang kita pergi? Asasnya apabila kita mendengar perkataan pelaburan, ia bermaksud ada sebuah proses yang meny

Pengalaman Buka Akaun Semasa (Current account-i) Di Hong Leong Islamic Bank untuk Pemilikan Sole Proprietor

  Assalamualaikum. Alhamdulillah hari ni baru dapat buat keputusan untuk pilih nak buka akaun bank untuk SSM dengan bank mana. Disebabkan nampak ramai beri saranan untuk buka dengan Hong Leong, saya pun terus ke laman sesawang bank tersebut. Saya lebih konfiden nak buka akaun bank dengan Hong Leong selepas lihat betapa mudahnya suami nak selesaikan akaun financing dengan sini. Selain itu, suami pun cakap online banking app ok.  Jadi untuk memudahkan anda yang nak mendaftar akaun bank untuk SSM pertama, saya akan senaraikan langkah-langkah yang boleh dilakukan.  Terlebih dahulu, sediakan Borang D seperti contoh di bawah untuk dirujuk nombor pendaftarannya.  Setelah Borang D sudah tersedia,  1. Layari laman sesawang ini, https://www.hlb.com.my/en/business-banking/home.html?icp=hlb-en-home-header-txt-bcb-segment   Ikut semua langkah-langkah dalam isi borang, Nota tepi:  A. kita orang Islam pilih akaun Islamic, B. Nanti ada diminta untuk diisi anggaran annual income anda. Setelah selesai m

Resepi kari kentang mudah oleh kawan Pakistan

 Assalamualaikum. Hari tu tiba-tiba teringin nak makan masakan kawan Pakistan kita yang sekarang sedang menyambung PhD di Ireland. Saya ni geng Pantai Timur yang amat tak gemar dengan masakan kari. Tapi setelah lama tinggal sebumbung dengan rakan saya ini, memang kari mereka buat sangat sedap dan berbeza dari kari kita. Lazat tak terhingga sampai boleh teringin. Waktu saya di Penang, mudah nak dapatkan masakan asli Pakistan tetapi saya sekarang menetap di tempat yang tiada restoren begini. Jadi saya whatsapp kawan saya tersebut untuk dapatkan resepi kari kentang mengikut cara beliau. Terima kasih Roz sebab pernah mengenalkan saya kepada masakan ini. Ini merupakan resepinya: Mula-mula tumiskan sehingga bawang separa coklat, 1. Bawang merah x 1 2. Bawang Holland separuh (Nak lebih pun boleh) (Potong dadu dan halus) Bahan masakan: 3. Kentang x 2 - potong dadu 4. Serbuk jintan putih Beli di sini:  https://shope.ee/8A77uMoDNr 5. Jintan putih kasar 6. Serbuk kunyit Beli di sini:  https://sh