Skip to main content

Memperkasakan Wanita : Antara Wacana atau Kerja Lapangan

Bismillah.

Setelah melalui dua minggu yang sarat dengan 'self-fulfillment' , penat bertukar menjadi sebuah nikmat agung. Kalau sentiasa beginilah, waktu dirasakan seperti diberkati Tuhan  dan aku cukup berterima kasih atas kurniaNya yang tiada penghujungnya. Aku akui ketika ini jugalah diri dilanda pelbagai 'undetected conflicts' yang aku sendiri hairan kenapa aku berkelakuan aneh sepanjang tempoh ini.

Jadi ada tiga tempoh di mana segala kegersangan jiwa itu ditampung. Pertamanya di Retreat My Sisters Axis. Yang ke-2 nya di The Revival of Muslim Women : Where Does it Starts? Kiranya posting kali ini adalah hasil daripada kedua-dua tadi.

Dari Nilai, lebih kurang pada jam 11.20 malam pada Jumaat 24 Feb, disebabkan pada Sabtu itu aku tidak dapat tinggal sehingga Ahad, aku meminta jasa baik teman serumah supaya menghantarkan diri ini terus ke Jalan Gurney 2. Waktu dalam perjalanan ke sana, kami disapa dengan suluhan terang daripada kamera AES, jadi maafkan aku Anis. Mudah mudahan Allah memberikan rezeki yang lebih baik daripada saman tersebut. Seusai sahaja sampai di Palladium Condo, aku disambut mesra oleh otai MSA iaitu kak Firah, kak Dijah dan semestinya Kak Siti. Dijamu dengan kuew teow goreng, sambil berbual sehingga hampir ke jam 2 pagi dengan kak Siti. Antaranya tentang 'psychological tendency' anak remaja yang berusia dari 13-18 tahun. Fasa itu merupakan fasa yang penuh dengan uncertainties. Hatta aku yang belum lagi mencecah usia 21 tahun pun masih dalam fasa yang belum habis meneroka makna dan hakikat diri. Masih panjang perjalanannya.

Terus kepada pengisian dalam slot pertama pada pagi seterusnya iaitu 'Embrace Your Feminity'. Sebelum pergi mendalami tajuk tersebut, disebutkan bahawa 'whatness' merupakan kunci kepada segala jenis persoalan. Mana mungkin ada yang mampu bertanya kalau bukan kerana sudah ada gambaran di dalam dhihin.

Nah, dari sinilah bermulanya kupasan yang lebih mendalam berkenaan kaum Hawa. Suka untuk aku naqalkan apa yang Ustaz Badiuzzaman Said Nursi pernah menyebut bahawa persoalan itulah yang menggerakkan seseorang. Secara ringkasnya, di peringkat awal bagaimana proses pemerkasaan wanita itu boleh berlaku adalah melalui pengajian tentang hakikat insan. Dari situ kita akan mengenal terlebih dahulu apa itu ruh, apakah ruh kita mempunyai jantina atau bagaimana. Anda mempunyai dua pilihan bagaimana mahu memahami perkara asas tentang hakikat keinsanan adalah melalui talaqqi kitab Turath khususnya kitab Akidah ataupun buat yang merasa lebih dekat dengan Bahasa Inggeris, boleh mulakan dengan menelaah magnum opus Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas.

Ilmu asas ini adalah template yang membantu membentuk sarwa pandang kita dan secara tidak lansungnya berfungsi sebagai alat untuk kita mengenal pasti apa permasalahan sebenar dalam sesuatu perkara yang akhirnya melahirkan individu yang korup. Individu yang korup boleh jadi seorang lelaki atau wanita, maka tidak boleh dipandang enteng . Adanya jantina adalah kerana adanya ruh dan jasad. Maka harus dikenali dengan baik asal kejadian dan fitrah kita, kemudian barulah kita mampu berfungsi dengan baik. Menghadiri wacana sahaja tidak cukup untuk membentuk kefahaman yang kukuh. Sebaiknya menurut pendapat saya, wacana sepatutnya dijadikan platform untuk mengetengahkan isu-isu yang berlaku dalam dunia kewanitaan. Ini adalah satu bentuk advokasi di mana kita cuba untuk memaklumkan kepada masyarakat tentang apa yang sebenarnya terjadi. Bagi memberi gambaran sebenar yang berlaku di alam realiti, tidak lain tidak kita mesti mengetahui isu.

Sesudah habis dibentuk pandang alam Islam yang betul seiring dengan latihan seperti memerhati, kemudian berfikir sesuai dengan tuntutan al-Quran, dapat membantu mengakhiri perbincangan berkenaan 'Women Empowerment' yang masih berlegar dalam linkungan yang sama. Bentuk manifestasi tertinggi adalah bermula pada kefahaman dan seterusnya pelaksanaan hasil daripada kefahaman dilakukan oleh setiap individu pada diri sendiri. Terjemahkan kepada realiti (kerja-kerja di lapangan). Fahami bahawa kerja bagi membentuk kefahaman itu memakan masa dan dilakukan secara berperingkat. Ibarat buah kalau mahu dipetik haruslah ditunggu ranum dulu. Di situ sudah memerlukan pendidikan yang berterus terusan untuk generasi baharu.

Bagi buah yang sudah ranum masak (mereka yang sudah mempunyai 'wisdom'), haruslah dialirkan ke lapangan masyarakat. Tidak boleh terburu-buru dalam urusan membaiki struktur masyarakat kerana sikap terburu buru itu akan membawa malapetaka yang lebih dahsyat. Makanya, harus dititip sikap sabar itu terutamanya dalam pembentukan diri khususnya buat kaum wanita. Harus istiqamah dalam mendalami ilmu. Harus tahu beza antara ilmu dan motivasi kerana fenomena penganjuran program di universiti sekarang banyak bertemakan motivasi. Benar, kita kaum wanita selalu dahagakan motivasi dek kerana kita ini makhluk yang mudah luluh hatinya, namun motivasi itu sebenarnya akan datang menyusul setelah berbuahnya kefahaman dalam ilmu. Harus disemat dengan baik bahawa wanita merupakan tunjang kepada pembinaan anak bangsa, maka kita mestilah wajib tahu mengatur prioriti. Mesti menjadi 'selective' dalam soal pengisian untuk akal dan jiwa.

Pada akhirnya, usaha bagi memperkasakan kaum Wanita merupakan satu usaha bersama dan kolektif. Perjuangan melahirkan wanita harapan bangsa merentas gender. Petikan daripada buku Sarimah :

"Sebab di dalam aksi menyelenggarakan Dunia Baru itu, perempuan tidak beraksi sendiri, dan laki-laki pun tidak beraksi sendiri, tetapi kedua dua sekse itu bersama-sama berjuang, bersama-sama bergerak, bahu-membahu, di dalam satu gelombang yang makin lama makin mendahsyat. Satu gelombang perjuangan kelas, yang tidak kenal perbedaan antara manusia dengan manusia, satu gelombang menuju kemerdekaan,-.."

Doa buat pembaca, semoga Tuhan sentiasa memberikan petunjuk dalam apa jua yang kalian lakukan. Aamiin.

Starts small.

Comments

Popular posts from this blog

Q&A mengenai Wahed Invest: Pengalaman 2020-2024

Assalamualaikum.  Ramai yang hubungi saya secara personal untuk memahami mengenai Wahed Invest. Alhamdulillah saya telah menggunakan Wahed Invest sejak awal pelancarannya di Malaysia pada awal tahun 2020.  1. Apakah itu Wahed Invest? Wahed Invest merupakan sebuah platform yang dikendalikan oleh Wahed Inc, sebuah syarikat fintech (financial technology) yang beroperasi utamanya di New York. Di Malaysia, Wahed Invest diuruskan oleh  Wahed Technologies Sdn Bhd yang telah diberikan lesen oleh  Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (eCMSL/ A0359/2019).  Rujuk: https://www.wahed.com/my Bagi segala transaksi pelaburan yang dijalankan di Malaysia mesti mempunyai lesen yang diwartakan oleh  Suruhanjaya Sekuriti Malaysia atau selalu dipanggil sebagai SC. Segala jenis makluman mengenai syarikat pelaburan atau agennya boleh disemak di SC.  2. Macam mana pertumbuhan wang kita berlaku dan kemana wang kita pergi? Asasnya apabila kita mendengar perkataan pelaburan, ia bermaksud ada sebuah proses yang meny

Pengalaman Buka Akaun Semasa (Current account-i) Di Hong Leong Islamic Bank untuk Pemilikan Sole Proprietor

  Assalamualaikum. Alhamdulillah hari ni baru dapat buat keputusan untuk pilih nak buka akaun bank untuk SSM dengan bank mana. Disebabkan nampak ramai beri saranan untuk buka dengan Hong Leong, saya pun terus ke laman sesawang bank tersebut. Saya lebih konfiden nak buka akaun bank dengan Hong Leong selepas lihat betapa mudahnya suami nak selesaikan akaun financing dengan sini. Selain itu, suami pun cakap online banking app ok.  Jadi untuk memudahkan anda yang nak mendaftar akaun bank untuk SSM pertama, saya akan senaraikan langkah-langkah yang boleh dilakukan.  Terlebih dahulu, sediakan Borang D seperti contoh di bawah untuk dirujuk nombor pendaftarannya.  Setelah Borang D sudah tersedia,  1. Layari laman sesawang ini, https://www.hlb.com.my/en/business-banking/home.html?icp=hlb-en-home-header-txt-bcb-segment   Ikut semua langkah-langkah dalam isi borang, Nota tepi:  A. kita orang Islam pilih akaun Islamic, B. Nanti ada diminta untuk diisi anggaran annual income anda. Setelah selesai m

Resepi kari kentang mudah oleh kawan Pakistan

 Assalamualaikum. Hari tu tiba-tiba teringin nak makan masakan kawan Pakistan kita yang sekarang sedang menyambung PhD di Ireland. Saya ni geng Pantai Timur yang amat tak gemar dengan masakan kari. Tapi setelah lama tinggal sebumbung dengan rakan saya ini, memang kari mereka buat sangat sedap dan berbeza dari kari kita. Lazat tak terhingga sampai boleh teringin. Waktu saya di Penang, mudah nak dapatkan masakan asli Pakistan tetapi saya sekarang menetap di tempat yang tiada restoren begini. Jadi saya whatsapp kawan saya tersebut untuk dapatkan resepi kari kentang mengikut cara beliau. Terima kasih Roz sebab pernah mengenalkan saya kepada masakan ini. Ini merupakan resepinya: Mula-mula tumiskan sehingga bawang separa coklat, 1. Bawang merah x 1 2. Bawang Holland separuh (Nak lebih pun boleh) (Potong dadu dan halus) Bahan masakan: 3. Kentang x 2 - potong dadu 4. Serbuk jintan putih Beli di sini:  https://shope.ee/8A77uMoDNr 5. Jintan putih kasar 6. Serbuk kunyit Beli di sini:  https://sh