Skip to main content

Resepi kari kentang mudah oleh kawan Pakistan

 Assalamualaikum.


Hari tu tiba-tiba teringin nak makan masakan kawan Pakistan kita yang sekarang sedang menyambung PhD di Ireland. Saya ni geng Pantai Timur yang amat tak gemar dengan masakan kari. Tapi setelah lama tinggal sebumbung dengan rakan saya ini, memang kari mereka buat sangat sedap dan berbeza dari kari kita. Lazat tak terhingga sampai boleh teringin. Waktu saya di Penang, mudah nak dapatkan masakan asli Pakistan tetapi saya sekarang menetap di tempat yang tiada restoren begini. Jadi saya whatsapp kawan saya tersebut untuk dapatkan resepi kari kentang mengikut cara beliau.



Terima kasih Roz sebab pernah mengenalkan saya kepada masakan ini.



Ini merupakan resepinya:


Mula-mula tumiskan sehingga bawang separa coklat,

1. Bawang merah x 1

2. Bawang Holland separuh (Nak lebih pun boleh)

(Potong dadu dan halus)


Bahan masakan:

3. Kentang x 2 - potong dadu

4. Serbuk jintan putih

Beli di sini: https://shope.ee/8A77uMoDNr

5. Jintan putih kasar

6. Serbuk kunyit

Beli di sini: https://shope.ee/9KJ5IaHM62

7. Serbuk ketumbar/ketumbar kasar yang ditumbuk

Beli di sini: https://shope.ee/8KQY6wYBlf

8. Serbuk cili

Beli di sini: https://shope.ee/B4qNhiOkL

9. Tomato x 1 (pilihan) - potong dadu


Saya gunakan tomato untuk dapat rasa manis dan masam yang boleh melengkapi rasa jintan dan ketumbar. Untuk masakan ini, saya suka rasa jintan yang kuat, jadi jintan manis tu saya letak lebih sikit. Sebenarnya saya terlupa untuk letakkan tomato tapi lepas tu saya terus ubahsuai. Tomato juga beri tekstur kepada kuah.


Cara saya masak:

Masukkan minyak masak dan tunggu sehingga panas. Tumiskan bawang-bawang sehingga separa coklat. Kemudian, masukkan jintan putih kasar, tumis sehingga naik bau. Masukkan kentang yang telah dipotong dadu itu dan masukkan serbuk jintan, serbuk kunyit, dan serbuk cili secukup rasa. Gaulkan sehingga sebati dengan minyak dan kentang. Setelah sudah sebati, tambah sedikit air untuk bagi ada sedikit kuah. Apabila air sudah menggelegak, tambah tomato yang sudah dipotong halus dan sebatikan dengan masakan. Kacau dan tudung kuali dengan penutup untuk 10-15 minit (bergantung kepada tahap air yang dimasukkan) bagi memastikan kentang lembut. Kacau ketika perlu bagi mengelakkan kerak di kuali. Saya boleh biarkan macam tu je sebab jenis periuk granit sukar untuk terbentuk kerak degil. Sudah hampir lembut, tambahkan garam secukupnya.

Setelah selesai masak, boleh lah dihidangkan dengan roti atau nan. Memang sedap gaisss. 




 

Comments

Popular posts from this blog

Q&A mengenai Wahed Invest: Pengalaman 2020-2024

Assalamualaikum.  Ramai yang hubungi saya secara personal untuk memahami mengenai Wahed Invest. Alhamdulillah saya telah menggunakan Wahed Invest sejak awal pelancarannya di Malaysia pada awal tahun 2020.  1. Apakah itu Wahed Invest? Wahed Invest merupakan sebuah platform yang dikendalikan oleh Wahed Inc, sebuah syarikat fintech (financial technology) yang beroperasi utamanya di New York. Di Malaysia, Wahed Invest diuruskan oleh  Wahed Technologies Sdn Bhd yang telah diberikan lesen oleh  Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (eCMSL/ A0359/2019).  Rujuk: https://www.wahed.com/my Bagi segala transaksi pelaburan yang dijalankan di Malaysia mesti mempunyai lesen yang diwartakan oleh  Suruhanjaya Sekuriti Malaysia atau selalu dipanggil sebagai SC. Segala jenis makluman mengenai syarikat pelaburan atau agennya boleh disemak di SC.  2. Macam mana pertumbuhan wang kita berlaku dan kemana wang kita pergi? Asasnya apabila kita mendengar perkataan pelaburan, ia bermaksud ada sebuah proses yang meny

Pengalaman Buka Akaun Semasa (Current account-i) Di Hong Leong Islamic Bank untuk Pemilikan Sole Proprietor

  Assalamualaikum. Alhamdulillah hari ni baru dapat buat keputusan untuk pilih nak buka akaun bank untuk SSM dengan bank mana. Disebabkan nampak ramai beri saranan untuk buka dengan Hong Leong, saya pun terus ke laman sesawang bank tersebut. Saya lebih konfiden nak buka akaun bank dengan Hong Leong selepas lihat betapa mudahnya suami nak selesaikan akaun financing dengan sini. Selain itu, suami pun cakap online banking app ok.  Jadi untuk memudahkan anda yang nak mendaftar akaun bank untuk SSM pertama, saya akan senaraikan langkah-langkah yang boleh dilakukan.  Terlebih dahulu, sediakan Borang D seperti contoh di bawah untuk dirujuk nombor pendaftarannya.  Setelah Borang D sudah tersedia,  1. Layari laman sesawang ini, https://www.hlb.com.my/en/business-banking/home.html?icp=hlb-en-home-header-txt-bcb-segment   Ikut semua langkah-langkah dalam isi borang, Nota tepi:  A. kita orang Islam pilih akaun Islamic, B. Nanti ada diminta untuk diisi anggaran annual income anda. Setelah selesai m